当研究室所属の院生とその研究を紹介します(2018年8月現在)

中川 登美子(D3)
日本における「不条理劇」受容
論文
・“The Characteristics of Acceptance of the Theatre of the Absurd by Tetsuo ARAKAWA: The Case of The Zoo Story ”, The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, pp4-11.
・「劇的複合空間の実践ー竹内健による演劇活動をめぐってー」『演劇学論叢』第16号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2017/3,pp42-65.
・"The Aesthetics od Disappearance": The Case of Ken TAKEUCHI's Works in the 1960s, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity, Theatre Studies Section, Graduate School of Letters, Osaka University, 2017, pp20-26.
・「日本における「不条理劇」受容の一断面-冥の会『ゴドーを待ちながら』をめぐって-」『演劇学論叢』第15号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2016年3月、pp81-100.
・Nicolas Bataille’s Productions in Japan in the 1970s, Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2015/12, pp591-605.
・「青年座初演『禿の女歌手』の意義ー石澤秀二による「対応」をめぐってー」『フィロカリア』第32号、待兼山芸術学会、2015/3, pp23-44.
・Premiere of The Bald Soprano by the Seinenza Theatre Company in 1968,Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2014/12, pp261-275.
・A multilingual Production of Ionseco’s ‘The Bald Soprano’ directed by Mattia S. Giorgetti, at International SCOT, Toga, 2013, Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2013, pp322-329.
口頭発表
・“The Characteristics of Acceptance of the Theatre of the Absurd by Tetsuo ARAKAWA: The Case of The Zoo Story”, The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, Korea National University of Arts Seokwandong Campus, 24 November 2017.
・「1960年代初期文学座アトリエの会による「前衛劇」上演をめぐって」近現代演劇研究会、大阪大学、2017/5/27.
・"The Aesthetics od Disappearance": The Case of Ken TAKEUCHI's Works in the 1960s, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity、大阪大学中之島センター、2016/11/4.
・Influence of Nicolas Bataille to Post-war Japanese Shingeki, The 3rd Asian Theatre Conference; Towards a New Conception of Asian Theatre Studies, Shanghai Theatre Academy, 2015/11/6.
・「日本における「不条理劇」受容の一断面ー冥の会『ゴドーを待ちながら』をめぐってー」待兼山芸術学会 第25回総会、大阪大学シグマホール、2015/3/29.
・Premiere of The Bald Soprano by the Seinenza Theatre Company in 1968, The 2nd Asian Theatre Conferene; A New Perspective of Theatre Studies, Korea National University of Arts, 2014/11/7
・A Multilingual Production of Ionesco’s The Bald Soprano, directed by Mattia S. Giorgetti, at International SCOT, Toga, 2013、国際日韓演劇会議「現代アジア演劇の新しい風景」、大阪大学待兼山会館、2013/11/11.
松本 俊樹(D3)
宝塚少女歌劇における堀正旗の活動について
論文
・To Be Innocent or To Improve the ‘Artistry’? The Controversy on the Beginning of Takarazuka and HORI Seiki’s Jinkakusha, The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, pp92-101.
・「堀正旗による新即物主義演劇の「宝塚化」−『泥に塗られた党旗』から『青春』へ−」『近現代演劇研究』第6号、近現代演劇研究会、2017/2/28、pp44-60.
・The treatment and incorporation of the image of China during wartime Takarazuka: The case of HORI Seiki’s “Reimei” in 1937, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity, Theatre Studies Section, Graduate School of Letters, Osaka University, 2017, pp60-65.
・The Neue Sachlichkeit Revue by Hori SEIKI - the form of the epic drama in the Takarazuka Girl’s Opera. Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2015/12, pp606-620.
口頭発表
・To Be Innocent or To Improve the ‘Artistry’? The Controversy on the Beginning of Takarazuka and HORI Seiki’s Jinkakusha, The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, Korea National University of Arts Seokwandong Campus, 24 November 2017.
・「宝塚少女歌劇における「時局物」オペレッタ−堀正旗『愛国大学生』(1939)を例に−」、総合学術博物館研究発表会、大阪大学、2016/12/13.
・The treatment and incorporation of the image of China during wartime Takarazuka: The case of HORI Seiki’s “Reimei” in 1937, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity、大阪大学中之島センター、2016/11/4.
・「1930年代宝塚少女歌劇のオペレッタ作品に見られるアジア表象−堀正旗『モオン・ブルウメン』『黎明』を例に−」日本演劇学会、大阪大学、2016/7/3.
・「堀正旗による叙事的演劇の「宝塚化」−『泥に塗れた党旗』から『青春』へ−」近現代演劇研究会10月12月合同例会、大阪大学、2015/12/26.
・‘Neue Sachlichkeit Revue’ by HORI Seiki in Takarazuka, The 3rd Asian Theatre Conference; Towards a New Conception of Asian Theatre Studies, Shanghai Theatre Academy, 2015/11/6.
・「宝塚少女歌劇・国民座における堀正旗の活動 −1930年代の作品を中心に−」近現代演劇研究会11月例会、大阪大学、2013/11/9.
朴 英恵(D3)
 
口頭発表
・「韓国のコンテンツ政策−韓国の放送映像海外進出を中心に」近現代演劇研究会10月12月合同例会、大阪大学、2016/12/26.
 
垣沼 絢子(D3)
日本レヴュー史における宇津秀男・岡田恵吉の系譜
論文
・UTSU Hideo and American Revue A comparison of Broadway (1930) and Manhattan Rhythm (1937), The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity, Theatre Studies Section, Graduate School of Letters, Osaka University, 2017, pp.81-86.
・The Takarazuka and the Representation of France in Blue Trunk(1939), Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2015/12, pp544-558.
・Takarazuka and Revue "Mon Paris"- How did Takarazuka import Revue from France, Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2014/12, pp248-260.
口頭発表
・「日本におけるレヴュー論争とその実践-宝塚、浅草、日劇ダンシングチーム」、近現代演劇研究会、近現代演劇研究会、大阪大学、2016/12/24.
・UTSU Hideo and American Revue A comparison of Broadway (1930) and Manhattan Rhythm (1937), The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity、大阪大学中之島センター、2016/11/5.
・「戦時下宝塚の帰朝公演における「国家」の表象-『我等の旅行記』(1939)における「興亜日本」-」日本演劇学会、大阪大学、2016/7/3.
・The Takarazuka and the Representation of France in Blue Trunk(1939), The 3rd Asian Theatre Conference; Towards a New Conception of Asian Theatre Studies,Shanghai Theatre Academy, 2015/11/6.
・Takarazuka and Revue "Mon Paris"- How did Takarazuka import Revue from France, The 2nd Asian Theatre Conferene; A New Perspective of Theatre Studies, Korea National University of Arts, 2014/11/6.
・「初期日劇ミュージックホールをめぐる言説史研究:『真』のレヴューとしての日劇ミュージックホール」、咄半分芝居半分の会、高槻現代劇場、2014/1/11
関屋 弥生(D3)
日系移民による能楽受容 
論文
・鈴木星良、小川歩人、常盤成紀、関屋弥生「モスクワにおける現代アートと社会--ファブリカの事例を通して」『Arts and Media』、第7号、p.252-259、平成29年7月31日
・Hakuyokai: Untold Story of Noh Introduced by Japanese Immigrants of Brazil,The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity, Theatre Studies Section, Graduate School of Letters, Osaka University, 2017, pp91-97.
口頭発表
・「ブラジル日系社会における能楽の展開とその特色」、サンパウロ人文科学研究所、ブラジル・サンパウロ、平成29年12月12日
・「日系ブラジル移民と世阿弥-鈴木英子作・新作能《巨匠の石》分析-」、民族藝術学会、大阪大学、2017/2/11.
・Zeami and his Zen Philosophy: the Travelling Monk’s Experience of Enlightenment in His Dream, The European Network of Japanese Philosophy, The Free University of Brussels, 2016/12/8.
・Hakuyokai: Untold Story of Noh Introduced by Japanese Immigrants of Brazil, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity、大阪大学中之島センター、2016/11/5.
・「ブラジルに渡った能楽-「伯謡会」の活動を中心に-」六麓会、キャンパスプラザ京都、2016/7/24.
・「海を渡った"ニッポン"の芸能 -能楽の海外公演について-」阪大院生五者知の横断、阪大院生五者知の横断、大阪大学、2016/7/10.
金 潤貞(D2)
太田省吾の研究
口頭発表
・Consideration on the Meaning of’ Silence’of Ota Shogo-Focusing on The Water Station(Mizu no eki), The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, Korea National University of Arts Seokwandong Campus, 24 November 2017.
矢野 郁(D2)
演劇教育の研究
Kastylianchanka Iryna(D1)
 
口頭発表
The body’s aesthetic in performance: the interpretation of Chekhov’s plays by Motoi Miura, 近現代演劇研究会5・7月合同例会、大阪大学、平成30年7月21日
杉本 亘(D1)
 
松澤 綾子(M2)
奈良豆比古神社の三番叟
工藤 春菜(M2)
 
宮本 蕗(M2)
 スコットランド現代演劇の研究
佐々木 美里(M1)
演劇と法律
瀧尻 浩士(M1)
 
温 彬(M1)
 
馮 縁(M1)
宝塚歌劇におけるマンガ翻案作品について
右田 誠弥(M1)
  



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