|
当研究室所属の院生とその研究を紹介します(2021年4月現在) |
中川 登美子(D3)
| 日本における「不条理劇」受容 |
論文
・「荒川哲生による「演劇的肉体」の理論と試み」『待兼山論叢』第52号、大阪大学大学院文学研究科、2018/12、pp47-71.
・“The Characteristics of Acceptance of the Theatre of the Absurd by Tetsuo ARAKAWA: The Case of The Zoo Story ”, The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, proceedings, 2017, pp4-11.
・「劇的複合空間の実践ー竹内健による演劇活動をめぐってー」『演劇学論叢』第16号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2017/3, pp.42-65.
・"The Aesthetics od Disappearance": The Case of Ken TAKEUCHI's Works in the 1960s, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity, proceedings, Theatre Studies Section, Graduate School of Letters, Osaka University, 2016, pp.20-26.
・「日本における「不条理劇」受容の一断面-冥の会『ゴドーを待ちながら』をめぐって-」『演劇学論叢』第15号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2016年3月、pp81-100.
・Nicolas Bataille’s Productions in Japan in the 1970s, Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2015/12, pp.591-605.
・「青年座初演『禿の女歌手』の意義ー石澤秀二による「対応」をめぐってー」『フィロカリア』第32号、待兼山芸術学会、2015/3, pp.23-44.
・Premiere of The Bald Soprano by the Seinenza Theatre Company in 1968,Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2014/12, pp.261-275.
・A multilingual Production of Ionseco’s ‘The Bald Soprano’ directed by Mattia S. Giorgetti, at International SCOT, Toga, 2013, Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2013, pp.322-329.
口頭発表
・“The Characteristics of Acceptance of the Theatre of the Absurd by Tetsuo ARAKAWA: The Case of The Zoo Story”, The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, Korea National University of Arts Seokwandong Campus, 24 November 2017.
・「1960年代初期文学座アトリエの会による「前衛劇」上演をめぐって」近現代演劇研究会、大阪大学、2017/5/27.
・"The Aesthetics od Disappearance": The Case of Ken TAKEUCHI's Works in the 1960s, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity、大阪大学中之島センター、2016/11/4.
・Influence of Nicolas Bataille to Post-war Japanese Shingeki, The 3rd Asian Theatre Conference; Towards a New Conception of Asian Theatre Studies, Shanghai Theatre Academy, 2015/11/6.
・「日本における「不条理劇」受容の一断面ー冥の会『ゴドーを待ちながら』をめぐってー」待兼山芸術学会 第25回総会、大阪大学シグマホール、2015/3/29.
・Premiere of The Bald Soprano by the Seinenza Theatre Company in 1968, The 2nd Asian Theatre Conferene; A New Perspective of Theatre Studies, Korea National University of Arts, 2014/11/7.
・A Multilingual Production of Ionesco’s The Bald Soprano, directed by Mattia S. Giorgetti, at International SCOT, Toga, 2013、国際日韓演劇会議「現代アジア演劇の新しい風景」、大阪大学待兼山会館、2013/11/11.
垣沼 絢子(D3)
| 日本レヴュー史における宇津秀男・岡田恵吉の系譜 |
論文
・Sexual Liberation and Historical Continuity of Early Strip Shows in Japan: An Experiment by Hata Toyokichi and Okada Keikichi., Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts,2018/12/11, pp.291-312.
・「『モン・パリ』における岸田辰彌の試みと環境演劇の近代化(一)」『演劇学論叢』第18号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2019年3月、pp.25-45.
・UTSU Hideo and American Revue A comparison of Broadway (1930) and Manhattan Rhythm (1937), The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity, Theatre Studies Section, Graduate School of Letters, Osaka University, 2016, pp.81-86.
・The Takarazuka and the Representation of France in Blue Trunk(1939), Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2015/12, pp544-558.
・Takarazuka and Revue "Mon Paris"- How did Takarazuka import Revue from France, Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2014/12, pp248-260.
口頭発表
・Sexual Liberation and Historical Continuity of Early Strip Shows in Japan: An Experiment by Hata Toyokichi and Okada Keikichi,The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, Taipei National University of the Arts, 2018/11/3.
・「日本におけるレヴュー論争とその実践-宝塚、浅草、日劇ダンシングチーム」、近現代演劇研究会、近現代演劇研究会、大阪大学、2016/12/24.
・UTSU Hideo and American Revue A comparison of Broadway (1930) and Manhattan Rhythm (1937), The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity、大阪大学中之島センター、2016/11/5.
・「戦時下宝塚の帰朝公演における「国家」の表象-『我等の旅行記』(1939)における「興亜日本」-」日本演劇学会、大阪大学、2016/7/3.
・The Takarazuka and the Representation of France in Blue Trunk(1939), The 3rd Asian Theatre Conference; Towards a New Conception of Asian Theatre Studies,Shanghai Theatre Academy, 2015/11/6.
・Takarazuka and Revue "Mon Paris"- How did Takarazuka import Revue from France, The 2nd Asian Theatre Conferene; A New Perspective of Theatre Studies, Korea National University of Arts, 2014/11/6.
・「初期日劇ミュージックホールをめぐる言説史研究:『真』のレヴューとしての日劇ミュージックホール」、咄半分芝居半分の会、高槻現代劇場、2014/1/11
金 潤貞(D3)
| 太田省吾の研究 |
論文
・「太田省吾の「沈黙」の発端--処女作『乗合自動車の上の九つの情景』から--」『フィロカリア』第36号、待兼山芸術学会、2019/3、pp53-67.
・The Origin of Ota Shogo’s “Silence”: Focusing on The First Work of the Okinawa Trilogy, Nine Scenes on a Bus (1969), The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, proceedings, Taipei National University of the Arts, 2018/11, pp.150-157.
口頭発表
・「太田省吾の「沈黙」の発端--初期三部作から--」待兼山芸術学会 第29回 総会・研究発表会, 2019/3/30.
・The Origin of Ota Shogo’s “Silence”: Focusing on The First Work of the Okinawa Trilogy, Nine Scenes on a Bus (1969), The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, Taipei National University of the Arts, 2018/11/3
・Consideration on the Meaning of’ Silence’of Ota Shogo-Focusing on The Water Station(Mizu no eki), The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, Korea National University of Arts Seokwandong Campus, 24 November 2017.
矢野 郁(D3)
| 演劇教育の研究 |
論文
・‘The Role of “Dialogue” in Primary Education During the Meiji Era. The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, prceedings, pp.62-69.
・「明治三〇年代の「対話体教材」に見る演劇と教育の関係」『演劇学論叢』18号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2019年3月、pp.63-83.
口頭発表
・「明治40年代の演劇教育 -巌谷小波と葛原しげるを例に」近現代演劇研究会3月例会, 2019/3/23
・「英語学習での演劇アクティビティ」第2回全国演劇教育研究集会2018年全劇研 in 滋賀・京都, 立命館大学草津キャンパス, 2018/12/22-23.
・The Role of “Dialogue” in Primary Education During the Meiji Era., The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, Taipei National University of the Arts, 2018/11/2
Kastylianchanka Iryna(D3)
論文
・「三浦基の上演におけるチェーホフ戯曲のいくつかの特徴」『演劇学論叢』18号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2019年3月、pp.84-101.
・Between truth and consolation: some points in the interpretation of Gorky's The Lower Depths in Japanese theatre.The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, prceedings, pp.8-14.
口頭発表
・Between truth and consolation: some points in the interpretation of Gorky's The Lower Depths in Japanese theatre.The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, Taipei National University of the Arts, 2018/11/2
・The body’s aesthetic in performance: the interpretation of Chekhov’s plays by Motoi Miura, 近現代演劇研究会5・7月合同例会、大阪大学、平成30年7月21日
杉本 亘(D3)
口頭発表
「能楽における「劇場」とは何か --昭和17年後楽園スタヂアムの能楽上演を中心に--」日本演劇学会平成30年度研究集会、静岡文化芸術大学、2018/11/11.
柏木 純子(D3)
岡田 登貴(D3)
瀧尻 浩士(D2)
新井 静(D2)
温 彬(D2)
馮 縁(D2)
井上 美佳(D1)
湯 書華(D1)
佐藤 知果(M2)
馬 照旋(M2)
崔 英源(M1)
波多野 珠喜(M1)
Copyright(C)2004 Engekigaku. All rights reserved.