当研究室所属の院生とその研究を紹介します(2019年3月現在)

中川 登美子(D3)
日本における「不条理劇」受容
論文
・「荒川哲生による「演劇的肉体」の理論と試み」『待兼山論叢』第52号、大阪大学大学院文学研究科、2018/12、pp47-71.
・“The Characteristics of Acceptance of the Theatre of the Absurd by Tetsuo ARAKAWA: The Case of The Zoo Story ”, The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, proceedings, 2017, pp4-11.
・「劇的複合空間の実践ー竹内健による演劇活動をめぐってー」『演劇学論叢』第16号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2017/3, pp.42-65.
・"The Aesthetics od Disappearance": The Case of Ken TAKEUCHI's Works in the 1960s, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity, proceedings, Theatre Studies Section, Graduate School of Letters, Osaka University, 2016, pp.20-26.
・「日本における「不条理劇」受容の一断面-冥の会『ゴドーを待ちながら』をめぐって-」『演劇学論叢』第15号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2016年3月、pp81-100.
・Nicolas Bataille’s Productions in Japan in the 1970s, Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2015/12, pp.591-605.
・「青年座初演『禿の女歌手』の意義ー石澤秀二による「対応」をめぐってー」『フィロカリア』第32号、待兼山芸術学会、2015/3, pp.23-44.
・Premiere of The Bald Soprano by the Seinenza Theatre Company in 1968,Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2014/12, pp.261-275.
・A multilingual Production of Ionseco’s ‘The Bald Soprano’ directed by Mattia S. Giorgetti, at International SCOT, Toga, 2013, Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2013, pp.322-329.
口頭発表
・“The Characteristics of Acceptance of the Theatre of the Absurd by Tetsuo ARAKAWA: The Case of The Zoo Story”, The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, Korea National University of Arts Seokwandong Campus, 24 November 2017.
・「1960年代初期文学座アトリエの会による「前衛劇」上演をめぐって」近現代演劇研究会、大阪大学、2017/5/27.
・"The Aesthetics od Disappearance": The Case of Ken TAKEUCHI's Works in the 1960s, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity、大阪大学中之島センター、2016/11/4.
・Influence of Nicolas Bataille to Post-war Japanese Shingeki, The 3rd Asian Theatre Conference; Towards a New Conception of Asian Theatre Studies, Shanghai Theatre Academy, 2015/11/6.
・「日本における「不条理劇」受容の一断面ー冥の会『ゴドーを待ちながら』をめぐってー」待兼山芸術学会 第25回総会、大阪大学シグマホール、2015/3/29.
・Premiere of The Bald Soprano by the Seinenza Theatre Company in 1968, The 2nd Asian Theatre Conferene; A New Perspective of Theatre Studies, Korea National University of Arts, 2014/11/7.
・A Multilingual Production of Ionesco’s The Bald Soprano, directed by Mattia S. Giorgetti, at International SCOT, Toga, 2013、国際日韓演劇会議「現代アジア演劇の新しい風景」、大阪大学待兼山会館、2013/11/11.
松本 俊樹(D3)
宝塚少女歌劇における堀正旗の活動について
論文
・Cooperation and Conflict in Jikyokumono: An Investigation of HORI Seiki’s Works During World War II., The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, prceedings, 2018, pp.158-172.
・To Be Innocent or To Improve the ‘Artistry’? The Controversy on the Beginning of Takarazuka and HORI Seiki’s Jinkakusha, The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, proceedings, 2017, pp.92-101.
・「堀正旗による新即物主義演劇の「宝塚化」−『泥に塗られた党旗』から『青春』へ−」『近現代演劇研究』第6号、近現代演劇研究会、2017/2/28、pp.44-60.
・The treatment and incorporation of the image of China during wartime Takarazuka: The case of HORI Seiki’s “Reimei” in 1937, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity, Theatre Studies Section, proceedings, 2016, pp.60-65.
・The Neue Sachlichkeit Revue by Hori SEIKI - the form of the epic drama in the Takarazuka Girl’s Opera. Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2015/12, pp.606-620.
口頭発表
・Cooperation and Conflict in Jikyokumono: An Investigation of HORI Seiki’s Works During World War II, The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, Taipei National University of the Arts, 2018/11/3.
・「戦間期宝塚少女歌劇におけるドイツ表象−堀正旗『ベルリン娘』『シェーネス・ベルリン』を例に−」日本演劇学会平成30年度研究集会、静岡文化芸術大学、2018/11/11.
・To Be Innocent or To Improve the ‘Artistry’? The Controversy on the Beginning of Takarazuka and HORI Seiki’s Jinkakusha, The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, Korea National University of Arts Seokwandong Campus, 24 November 2017.
・「宝塚少女歌劇における「時局物」オペレッタ−堀正旗『愛国大学生』(1939)を例に−」、総合学術博物館研究発表会、大阪大学、2016/12/13.
・The treatment and incorporation of the image of China during wartime Takarazuka: The case of HORI Seiki’s “Reimei” in 1937, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity、大阪大学中之島センター、2016/11/4.
・「1930年代宝塚少女歌劇のオペレッタ作品に見られるアジア表象−堀正旗『モオン・ブルウメン』『黎明』を例に−」日本演劇学会、大阪大学、2016/7/3.
・「堀正旗による叙事的演劇の「宝塚化」−『泥に塗れた党旗』から『青春』へ−」近現代演劇研究会10月12月合同例会、大阪大学、2015/12/26.
・‘Neue Sachlichkeit Revue’ by HORI Seiki in Takarazuka, The 3rd Asian Theatre Conference; Towards a New Conception of Asian Theatre Studies, Shanghai Theatre Academy, 2015/11/6.
・「宝塚少女歌劇・国民座における堀正旗の活動 −1930年代の作品を中心に−」近現代演劇研究会11月例会、大阪大学、2013/11/9.
朴 英恵(D3)
 
口頭発表
・「韓国のコンテンツ政策−韓国の放送映像海外進出を中心に」近現代演劇研究会10月12月合同例会、大阪大学、2016/12/26.
 
垣沼 絢子(D3)
日本レヴュー史における宇津秀男・岡田恵吉の系譜
論文
・Sexual Liberation and Historical Continuity of Early Strip Shows in Japan: An Experiment by Hata Toyokichi and Okada Keikichi., Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts,2018/12/11, pp.291-312.
・「『モン・パリ』における岸田辰彌の試みと環境演劇の近代化(一)」『演劇学論叢』第18号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2019年3月、pp.25-45.
・UTSU Hideo and American Revue A comparison of Broadway (1930) and Manhattan Rhythm (1937), The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity, Theatre Studies Section, Graduate School of Letters, Osaka University, 2016, pp.81-86.
・The Takarazuka and the Representation of France in Blue Trunk(1939), Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2015/12, pp544-558.
・Takarazuka and Revue "Mon Paris"- How did Takarazuka import Revue from France, Forum of Theatre and Drama, Korea National University of Arts, 2014/12, pp248-260.
口頭発表
・Sexual Liberation and Historical Continuity of Early Strip Shows in Japan: An Experiment by Hata Toyokichi and Okada Keikichi,The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, Taipei National University of the Arts, 2018/11/3.
・「日本におけるレヴュー論争とその実践-宝塚、浅草、日劇ダンシングチーム」、近現代演劇研究会、近現代演劇研究会、大阪大学、2016/12/24.
・UTSU Hideo and American Revue A comparison of Broadway (1930) and Manhattan Rhythm (1937), The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity、大阪大学中之島センター、2016/11/5.
・「戦時下宝塚の帰朝公演における「国家」の表象-『我等の旅行記』(1939)における「興亜日本」-」日本演劇学会、大阪大学、2016/7/3.
・The Takarazuka and the Representation of France in Blue Trunk(1939), The 3rd Asian Theatre Conference; Towards a New Conception of Asian Theatre Studies,Shanghai Theatre Academy, 2015/11/6.
・Takarazuka and Revue "Mon Paris"- How did Takarazuka import Revue from France, The 2nd Asian Theatre Conferene; A New Perspective of Theatre Studies, Korea National University of Arts, 2014/11/6.
・「初期日劇ミュージックホールをめぐる言説史研究:『真』のレヴューとしての日劇ミュージックホール」、咄半分芝居半分の会、高槻現代劇場、2014/1/11
関屋 弥生(D3)
日系移民による能楽受容 
論文
・「伝統芸能と共同体意識ー日系ブラジル移民が伝えた能楽の活動を中心にー」『演劇学論叢』第18号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2019年3月、pp.46-62.
・鈴木星良、小川歩人、常盤成紀、関屋弥生「モスクワにおける現代アートと社会--ファブリカの事例を通して」『Arts and Media』、第7号、p.252-259、平成29年7月31日
・Hakuyokai: Untold Story of Noh Introduced by Japanese Immigrants of Brazil,The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity, Theatre Studies Section, Graduate School of Letters, Osaka University, proceedings, 2016, pp91-97.
口頭発表
・「赤道祭の系譜-儀礼から演劇への転換点-」サンパウロ人文科学研究所研究例会、ブラジル・サンパウロ、平成30年年2月12日
・「ブラジル日系社会における能楽の展開とその特色」、サンパウロ人文科学研究所、ブラジル・サンパウロ、平成29年12月12日
・「日系ブラジル移民と世阿弥-鈴木英子作・新作能《巨匠の石》分析-」、民族藝術学会、大阪大学、2017/2/11.
・Zeami and his Zen Philosophy: the Travelling Monk’s Experience of Enlightenment in His Dream, The European Network of Japanese Philosophy, The Free University of Brussels, 2016/12/8.
・Hakuyokai: Untold Story of Noh Introduced by Japanese Immigrants of Brazil, The 4th International Asian Theatre Studies Conference; Asian Theatricality and Identity、大阪大学中之島センター、2016/11/5.
・「ブラジルに渡った能楽-「伯謡会」の活動を中心に-」六麓会、キャンパスプラザ京都、2016/7/24.
・「海を渡った"ニッポン"の芸能 -能楽の海外公演について-」阪大院生五者知の横断、阪大院生五者知の横断、大阪大学、2016/7/10.
金 潤貞(D2)
太田省吾の研究
論文
・「太田省吾の「沈黙」の発端--処女作『乗合自動車の上の九つの情景』から--」『フィロカリア』第36号、待兼山芸術学会、2019/3、pp53-67.
・The Origin of Ota Shogo’s “Silence”: Focusing on The First Work of the Okinawa Trilogy, Nine Scenes on a Bus (1969), The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, proceedings, Taipei National University of the Arts, 2018/11, pp.150-157.
口頭発表
・「太田省吾の「沈黙」の発端--初期三部作から--」待兼山芸術学会 第29回 総会・研究発表会, 2019/3/30.
・The Origin of Ota Shogo’s “Silence”: Focusing on The First Work of the Okinawa Trilogy, Nine Scenes on a Bus (1969), The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, Taipei National University of the Arts, 2018/11/3
・Consideration on the Meaning of’ Silence’of Ota Shogo-Focusing on The Water Station(Mizu no eki), The 5th International Asian Theatre Studies Conference In/Out of Asia, Korea National University of Arts Seokwandong Campus, 24 November 2017.
矢野 郁(D2)
演劇教育の研究
論文
・‘The Role of “Dialogue” in Primary Education During the Meiji Era. The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, prceedings, pp.62-69.
・「明治三〇年代の「対話体教材」に見る演劇と教育の関係」『演劇学論叢』18号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2019年3月、pp.63-83.
口頭発表
・「明治40年代の演劇教育 -巌谷小波と葛原しげるを例に」近現代演劇研究会3月例会, 2019/3/23
・「英語学習での演劇アクティビティ」第2回全国演劇教育研究集会2018年全劇研 in 滋賀・京都, 立命館大学草津キャンパス, 2018/12/22-23.
・The Role of “Dialogue” in Primary Education During the Meiji Era., The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, Taipei National University of the Arts, 2018/11/2
Kastylianchanka Iryna(D1)
 
論文
・「三浦基の上演におけるチェーホフ戯曲のいくつかの特徴」『演劇学論叢』18号、大阪大学大学院文学研究科演劇学研究室、2019年3月、pp.84-101.
・Between truth and consolation: some points in the interpretation of Gorky's The Lower Depths in Japanese theatre.The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, prceedings, pp.8-14.
口頭発表
・Between truth and consolation: some points in the interpretation of Gorky's The Lower Depths in Japanese theatre.The 6th International Asian Theatre Studies Conference: Controversy and Conciliation, Taipei National University of the Arts, 2018/11/2
・The body’s aesthetic in performance: the interpretation of Chekhov’s plays by Motoi Miura, 近現代演劇研究会5・7月合同例会、大阪大学、平成30年7月21日
杉本 亘(D1)
 
口頭発表
「能楽における「劇場」とは何か --昭和17年後楽園スタヂアムの能楽上演を中心に--」日本演劇学会平成30年度研究集会、静岡文化芸術大学、2018/11/11.
松澤 綾子(M2)
奈良豆比古神社の三番叟
佐々木 美里(M1)
演劇と法律
瀧尻 浩士(M1)
 
温 彬(M1)
 
馮 縁(M1)
宝塚歌劇におけるマンガ翻案作品について
右田 誠弥(M1)
  



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